Allmänna resevillkor för paketresor – Studentresor (Studentlife Sweden AB)

Org.nr: 559358-2330

Adress: Tågagatan 44, 254 30 Helsingborg

E-post: info@studentresor.se

Telefon: 042-424 04 71

För resor som bokas via Studentresor gäller Svenska Resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor för paketresor (28 juni 2018) samt dessa särskilda villkor. De särskilda villkoren tar hänsyn till resans karaktär – till exempel studentresor med specifika transporter, boendeformer och aktivitetsupplägg.

De allmänna och särskilda villkoren utgör tillsammans ett bindande avtal mellan dig som resenär och Studentlife Sweden AB ("Studentresor").

1. Avtalet

Bokningen blir bindande först när du mottagit en skriftlig bekräftelse via e-post. Huvudresenären är den person som bokar resan och ansvarar för hela bokningen. Resenär under 18 år måste ha målsmans godkännande. Du ansvarar för att kontrollera att bokningsbekräftelsen och resehandlingarna är korrekta. Studentresor förbehåller sig rätten att justera preliminära tider för avresa och hemkomst.

2. Pris och betalning

Pris anges inklusive skatter och obligatoriska avgifter.

Betalningsvillkor:

- Bokningsavgift: 25 % av totalbeloppet. Bokningsavgiften ska betalas inom 48 timmar efter bokningstillfället och är inte återbetalningsbar.

- Slutbetalning: Resterande belopp ska betalas senast 30 dagar före avresa.

- Bokningar som görs närmare än 40 dagar före avresa ska betalas i sin helhet inom 3 dagar.

3. Avbokning

Avbokningsavgifter:

- Fram till 40 dagar före avresa: 30 % av totalbeloppet

- Från 39 dagar före avresa: 100 % av totalbeloppet

Avbokning ska ske skriftligen av huvudresenären. Observera att bokningsavgiften alltid är ej återbetalningsbar, oavsett tidpunkt för avbokning.

4. Överlåtelse av bokning

Bokningen kan överlåtas till annan person senast 7 dagar innan avresa, mot en administrativ avgift. Både överlåtare och ny resenär är solidariskt ansvariga för betalning.

5. Ändringar och inställningar

Studentresor har rätt att göra mindre ändringar i resans innehåll utan kompensation. Vid väsentliga ändringar (t.ex. ändrat avresedatum, destination eller prishöjning över 8 %) erbjuds kunden alternativ resa eller full återbetalning.

Resan kan ställas in vid för få deltagare. Information ges enligt lag:

- Senast 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar

- Senast 7 dagar före vid resor på 2–6 dagar

- Senast 48 timmar före vid resor under 2 dagar.

6. Ansvar

Studentresor ansvarar för att hela paketresan genomförs enligt avtal. Om något blir fel ska vi ges möjlighet att åtgärda detta inom rimlig tid. Vid force majeure (t.ex. pandemi, naturkatastrof, krig) kan resan ställas in utan rätt till skadestånd.

7. Reklamation

Fel ska reklameras snarast, helst på plats. Studentresor har rätt att försöka åtgärda problemet innan kompensation kan bli aktuell.

8. Resenärens ansvar

Resenären ska följa anvisningar från reseledare och boendepersonal. Du ansvarar för att ha giltigt pass, visum (om tillämpligt) och reseförsäkring. Störande beteende, skadegörelse eller brott mot regler kan leda till att du avvisas från resan utan återbetalning.

9. Hjälp under resan

Studentresor bistår med hjälp vid problem under resan – t.ex. vid sjukdom, förlorade dokument eller andra akuta situationer. Vår jour kan kontaktas vid behov.

10. Tvist

Tvister försöks lösas i första hand mellan parterna. Du kan även vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller EU:s onlineplattform för tvistlösning.

Studentresor drivs av Studentlife Sweden AB. Vi tillhandahåller resepaket för unga och studenter till utvalda europeiska destinationer.

Vi samarbetar med olika grupper och arrangörer – vid sådana samarbeten kan särskilda villkor eller avvikelser förekomma enligt överenskomna avtal.

Genom att boka med oss godkänner du dessa villkor.

Senast uppdaterade: 2025-10-07